Grattis Norgay!

Idag fyller Norge år! Min farmor var norsk, vilket gör mig lite smånorsk. ALLTSÅ FLYTER DET NORSKA BLODET I MINA ÅDROR. Lite extra idag kanske.

Saker jag kan om Norge:
- Det finns sälar som blir dödade där.
- Längst upp i Norge är det jättekallt och det finns isbjörnar. (svalbard, eller är det en ö?)
- Norrmännen förstår inte alltid varandra, särskilt bergen-norska är svår att förstå.
- När man hissar flaggan får den ej nudda marken.
- "Guleböj" är inte ett riktigt norskt ord. Däremot är "akkurat" på riktigt.
- Går du in i en norsk bar och beställer en "bärs" blir du säkert hånad och skrattat åt.
- Norge gör inte lika bra musik som sverige, men röyksopp är bra.
- I Norge äter dom inte lunch, bara kneipp.






















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0