Prins/prinsessan?

Drömde att jag födde barn. Det gick svinlätt! Ungen bara gled ut och det gjorde inte ont alls. I drömmen gjorde jag även den klassiska statusuppdateringen på fejjan; "välkommen till världen J! *vikt/längd*, vi mår bra men behöver vila!" Typ. 
Och sen kom dom prins/prinsesskommentarerna. "Vilken gullig liten prins/prinsessa!, sötaste prinsen/prinsessan". I drömmen blev jag SKITFÖRBANNAD, då jag ej anser mig av adlig börd, samt att jag inte är speciellt intresserad av kungligheter på något plan. 

IRL så är jag lite mer kluven, är egentligen inte något större fan av prinsess/prins kulturen, men försöker att inte döma dom som adlar sina barn. Finns faktiskt riktigt fräna prinsessor, typ XENA! 

Men alltså (seriös fråga), varför kallar man gärna sin unge (eller andras) för just prins/prinsessa? Fattar inte? 
Är det ett slags mode som kommer från sagoriket? Eller för att det låter gulligt? 
Varför inte knekt eller hovnarr? Ser man sigsjälv som kung/drottning om man kallar ungen för prins/prinsessa? 
Vad är dealen? Förklara gärna. Är ej ironisk.

Har förresten inget smeknamn alls på mag-ungen. Har mest kallat hen "ongen".  

Sov fyra timmar inatt, därav förvirrat inlägg. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0