No poo!

Fick en kommentar av elli om det här med No poo. Alltså tvätta håret utta schampoo och kemikalier. 
Har väldigt delade åsikter om den här metoden. Men jämförbart med mina åsikter om centerpartiet - är varken för eller emot, men måste jag välja så är jag mer emot än för. 


Och jag är inte vrålpåläst inom detta så rätta mig gärna om jag har fel. 

Enligt no poo så är schampo skadligt och innehåller massa skitfarliga kemikalier samt silikoner. Och nej, (vissa) silikoner är inte bra. Köper du ett skitschampo från Ica så får du räkna med sämre innehåll. Schampo med mycket silikoner lägger sig gärna som en hinna i hårbotten samt på hårstråna och skapar onödiga beläggningar. Hårbotten blir ej glad utav detta. 

Sen finns det silikoner och silikoner, en liten mängd silikon skadar alltså inte håret, utan brukar oftast tillföra mer glans, och gör håret mer lättkammat. 

elli kör no poo pga att håret blir mindre fett, och funkar det så är det ju awesome! Vissa av mina kunder tycker att håret blir fett på en dag och det beror nästan alltid att;
- håret tvättas varje dag. Jo, du kan få mindre fett hår, härda ut och vänj håret att tvättas mindre. Och japp, det kan ta tid. Alla hår är olika. 
- har du längre hår blir det fetare snabbare. Det blir mindre spridning i hårbotten. 
- du använder fel sorts schampo. 
- du kan ha mjäll/känslig hårbotten. 

Jag är inte jätte-emot no poo eller balsammetoden, olika grejer funkar på olika hår. Samma sak med schampon. 
Och vissa kunder har jag starkt rekommenderat att testat balsammetoden då vissa hår inte passar alls ihop med schampoo, och dessa hårtyper har uteslutande varit extremt grovt hår, lockigt grovt hår, eller sönderpreparerat hår (typ blekt). 
För typiskt skandinaviskt och fint tunt hår känner jag oftast, näe.... 

Och då jag faktiskt inte testat själv så ska jag inte döma ut det här totalt. Som sagt, funkar det så funkar det! 

Men när jag ändå håller på om hårtvätt så kommer lite tips på hur man undviker fett hår;

- schamponera alltid håret två gånger. Bra schampo är uppbyggt så att man ska göra det. Och bara för att det lödder mindre betyder det inte att det är sämre. 
- variera mellan två schampon. Ibland blir mitt hår lixom "fett" skitfort, och då kör jag på världen bästa schampo; NECCIN NR 3. Älskar det, det är asmilt och jättesnällt mot hår och hårbotten. 
- ha inte uppsatt hår jämt. Ännu mindre spridning - fetare barr.
- köp bra schampo från FRISÖREN. Apoteket räknas inte. Kanske är dyrare, men å andra sidan drygare. 
- fuska, jag tvättar håret 2 ggr i veckan, luggen tvättar jag varje dag dock. Annars så finns det awesome torrschampon! (Fråga mig inte om märken bara, är skitkass på torrschampo)
- desto mer produkter du har i håret desto fetare blir det. 


Och tillbaks till elli; nu glömde jag fråga hur länge du hållit på, men jag tycker att du ska härda ut ett tag till. Och ja, klor och vatten med surt pH kan påverka håret till det sämre. Guldtips: askorbinsyra blandat med vatten, kör i som vanligt schampo och låt verka några minuter. Tar bort beläggningar från klor och taskigt vatten. 
Är man mycket i badhuset är det här asbra! Klor sliter sjukt mycket på håret och kvalitén blir typ som tuggummi. 
Och som sagt, om frisören dömer dig så är det en riktig skitfrisör. 

Hår kan inte "repareras" (oavsett vad dom säger i reklamerna!). Är det slitet så finns det tyvärr bara en utväg, och det är att klippa det. Man kan förebygga slitet hår genom att ta hand om det mellan klippningarna, och använda schyssta produkter och inte överanvända värmeverktyg. 

Lev i frid, (sorry för uppsatsen)!! 
Kjam




Kommentarer
Postat av: elli

Tack! <3 <3 *googletranslatar askorbinsyra*

2014-02-26 @ 18:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0