Svar.

Idag har vi fått svar från obduktionsrapporten från Jonna. 

Så okej, om du/ni väntar barn och är typ skitnojjig och orolig så kanske du ska sluta läsa nu. 






Okej. Jag trodde inte att vi skulle få något svar alls vad som hade hänt henne. Men oj lixom, vi var helt oförberedda och trodde bara vi skulle snacka preggo-strategier med doktorn. Men iallafall, dom hittade streptockocker-bakterier i hennes njurar och i moderkakan vilken antagligen gjorde att hon dog i magen. 
Var tredje kvinna är tydligen bärare på streptokocker-bakterier och man behöver inte ha några symptom alls. Oftast sitter dom i slidan eller ändtarmen och barnet kan smittas "på vägen ut" och kan bli väldigt sjukt. Att barnet dör i magen är dessvärre sjukt ovanligt. Alltså sjuuukt ovanligt. Känns ju oxå rätt orättvist att vara en av typ tusen. 
Hade inte en jävla aning om att streptokocker kunde vara en skitfarlig bakterie?? Eller att man kunde gå runt och omedvetet bära på den? I USA testar man tydligen flera ggr om gravida kvinnor har den här bakterien medans i Sverige typ noll. Vilket gör mig lite nervös, när dom brukar vara så duktiga på att ta så många andra tester. Om någon vill läsa mer föreslår jag att googla på GBS (=grupp b streptokocker). 

Jahapp. Känns både jobbigt och skönt att veta vad som hänt. Oroligt oxå. 
Ska hädanefter ta prover på gbs en gång i månaden och frånåmed vecka 24 ska jag på massa kontroller och ultraljud och ja herregewd. 

Kommentarer
Postat av: Kristin

Förstår om det både är skönt och jobbigt med svar. Jag var skitnojig under sista graviditeten, inte alls som de två första gångerna då "sånt bara händer andra". Hormonerna gjorde mig paranoid och jag trodde att folk skulle råna mig, kidnappa mina barn osv. Det blev dock bättre när jag slutade läsa aftonbladet...
Eftersom det är så ovanligt det ni gått igenom känns det som att det är omöjligt att det händer igen.
Håller alla tummar och tår för er nu att allt går väl!

Svar: Oj! Ja hormoner är inte o leka med. Det är kanske bra o va lite nojjig men det finns väl alltid en gräns...
Haha Aftonbladet är skit!!

Ja eller hur! Det sa dokt
din apa i etern.

2015-06-01 @ 21:02:05
Postat av: Linda

Va skönt Lina att få svar och att det också leder till noggrannare kontroller i samband med din nuvarande graviditet.

2015-06-02 @ 08:59:33
URL: http://mylifemymove.blogspot.com
Postat av: hogie

Det där pratade vi faktiskt om i föräldragruppen. Eller om jag läste om det nånstans. Bra att ni fick veta. Och att ni kan ta prover under den här graviditeten!

Svar: Ja! Jag minns inte att jag fått någon som helst information alls om det. Märkligt!
din apa i etern.

2015-06-04 @ 14:32:52
URL: http://hogieskill.blogg.se
Postat av: Lisa

Vad innebär det här i praktiken? Är det så ovanligt att det inte borde vara någon som helst risk för dig som redan drabbats en gång, eller är risken högre även i den här graviditeten då du bevisligen bär på streptokocken?

Mitt i allt det ledsna och "tänk om" så är det ju otrolgit positivt att det upptäcktes så att du kan få alla tester och kontroller som finns nu.

Svar: Nej det är en pytterisk att det skulle gå så illa som det gjorde sist. Och vad jag har förstått så kanske jag inte har gbs den här gången, det får proverna visa. Dom flesta som har fått infektionen händer det inget med, alltså det är sällan det "slår ut". Men själva gbs är rätt vanligt, tror inte dom informerar så mycket om det för att inte skrämma upp gravida i "onödan", vilket känns jävligt dumt.
Tror att jag kommer få antibiotika i dropp några timmar innan förlossningen så att barnet inte blir sjukt på vägen ut.

Ja men det känns faktiskt bra att veta, så att det går att förebygga, hade nästan varit värre att inte veta vad som hänt!
din apa i etern.

2015-06-04 @ 20:56:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0