"köket överraskar"

Minns ni när det stod så på matsedlarna i skolan? Kökets överraskning, "korvskojj" eller dyl. Då visste man att fan, nu blire rester!!

Mitt nyårslöfte iår var ju att inte slänga så mycket mat, så idag gjorde jag en överraskningsmaträtt. Det var så överraskande att inte ens jag visste vad som skulle vara i. ibland blir det lyckat, ibland mindre lyckat...eh. Det här var mindre lyckat. Men klart ätbart.



soppa suprise;

1 röd paprika
1 liten purjolök
2 dl creme fraiche
1½ l köttbuljong
300 gram köttfärs
litte krossade tomater
1 msk smör
valfria kryddor
soya


hacka paprikan och purjolöken o koka i ca 10 minuter.
Efter uppkokning - kör i mixern. stek köttfärsen.
Koka upp blandningen igen med buljongen, häll i övriga ingredienser och koka i ca 10 minuter.

Jag hade i massa kryddor för att få smak på den, var litte fadd och tråkig.
Nästa gång jag gör soppa ska jag göra ett liknande recept fast med mer paprika, creme fraiche med soltorkade tomater och fetaostsmak, krossade tomater med chilismak osv. Då kan det nog bli riktigt gött!!1


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0