Halal. Hal-ål?

Har ni koll på Halal debatten? Det är skitspännande just nu, lite som big brother. Jag har inte sett programmet (och jag vill inte göra det heller), men såhär ligger det alltså till;

Carl Hamilton (någon slags journalist på aftonbladet) var på besök på Halal-tv för att snacka lite med halal-brudarna. Carl H ville vara lite trevlig och käck och knäcka lite handleder på manligt vis, så han räckte såklart fram handen för att hälsa på halalbrudarna, varav dom vägrade, det var emot deras religon. Carl H blev skitsur och sa att "om det inte passar sig kan ni åka tillbaka där ni kom ifrån." Det han inte visste var att han faktiskt blev smygfilmad. Jävligt pinsamt för Carl H, och i förrgår skrev han alltså en krönika i aftonbladet där han tyckte att man skulle ta seden dit man kommer, plus att han påpekade att han "ångrade att han sa vissa grejer".
Jag håller inte med. Man behöver inte ta seden dit man kommer. Han visste att han skulle träffa muslimer som har en helt annan tro än vad han själv har, därför blev det hela lite spänt, och han hade tydligen inte en jävla aning om vad dom hade för seder om saker och ting.
Ponera att du är nyinflyttad i ett främmande land, vi kan kalla det "Palin" (gissa vad jag syftar på!) du kanske har flytt ifrån krig och elände, eller helt enkelt ville bort från svenska tillvaron för att du tror att du får det bättre i Palin. I Palin visar det sig att alla som hälsar sliter av sig sina kläder och gör kullerbyttor mot varandra, nakna. Det är en sed.
Jag hade inte gjort det, inte särskilt trevligt alls i min syn av saken. Inte en sed i sverige.
Carl H skriver även i sin krönika att "alla vet att man kindpussas i Frankrike och gör man inte det är man ohyffsad och blir en utböling". Känns ju sådär. Jag vill inte kindpussas. Jag vill inte att någon kommer för nära (det gör man ju inte här, då kan jag ju få baciller!) Det hade jag sett som otrevligt, ur svensk synvinkel.
Det finns massa olika sätt att hälsa på, som alla fattar. Man behöver inte ta i hand. Halal-brudarna gjorde sin egna hälsning, dom lade handen över bröstet. Det var deras grej.
Fan, Carl H, svälj din stolthet, be om ursäkt och nöj dig helt enkelt, inga jävla bajskrönikor om att "ta seden dit vi kommer", det har vi redan hört. Känns både fel och uråldrat!

Kommentarer
Postat av: Kaka

Jag vet inte vad du syftar på med Palin, tell me! :D

2008-11-07 @ 11:11:24
URL: http://simkaka.blogg.se/
Postat av: Sara Hell

GO GIRLY! mer politiska/moraliska ställningstaganden :D

2008-11-07 @ 17:12:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0