Era hårfrågor!


vad tycker du om no poo och lush produkter ? ang kemikalier i schampoos och sånt :S /Joh


Jadu. Har länge tänkt o skriva om no poo, men jag har inte fått någon speciell uppfattning om det.
men jag tror såhär, det passar antagligen väldigt bra på extremt tjockt och grovt/lockigt hår som behöver mycket mer näring/fukt än vad nordiskt feshår behöver.
Men jag tror att no poo grejen är lite överskattad överlag, man "misshandlar" inte håret genom att använda schampo, oftast är frisörschampoona väldigt snälla mot håret. Men sen så handlar det väl lite om att hitta sin egen grej, funkar det så funkar det lixom!


Men! Ska man ha balsam EFTER hårinpackning?
Eller ska man ha både före och efter?
Schampoo --> Balsam --> inpackning --> balsam?

Det räcker med att använda balsam efter inpackningen. Schampoo-->inpackning -->balsam

Hur ofta tvättar du håret?
Jag tvättar det ungefär två-tre gånger i veckan. Och det är endast av ren lathet. Plus att ja gärna vill behålla min färg så länge som möjligt. Tycker håret blir snyggare efter nån dag faktiskt, blir ju så puffigt annars. hehe

hur ofta ska man tvätta håret?
Det där är nog rätt olika beroende på kvalité. Man får lixom vänja håret vid att inte tvätta det för ofta. Använder du mycket produkter i håret? Mössa? Fel schampoo?
Har man långt hår blir det lättare fett oxå, eftersom det inte "sprider" sig lika mycket då, utan stannar kvar i botten.



Hur funkar torrschampoo? Vad ÄR det ens? Är det bra?
I bland vaknar jag med värsta fina frillan men så måste jag duscha bort den för att jag tycker att håret ser fett ut.
Skulle torrschampoo kunna rädda't?

Torrschampoo är ett pulver eller en spray som man har i håret och gör att det ser lite "mattare" ut, suger upp oljigheten lixom.  dock så får man vara lite försiktig med det eftersom det oftast är vitt och har man brunt hår så kan det se lite fläckigt ut.
Tja, du skulle ju kunna testa? Jag har faktiskt aldrig provat det. brukar tvätta luggen eller tupera litte i rötterna när barret ser fett ut. Eller föna kalluft underifrån lixom.



Och vad är det där pulvret man ska ha i hårbottnen för volym för något?
osis Dust it! Sjukt bra, jävlar vad volym man får! Är ju oxå ett pulver som gör håret strävare (och mattare, lite som ett torrschampoo faktiskt) som man har i botten, masserar in det litte och sen är det bara o köra fingrarna igenom det o burra upp det som man vill. skitbra om man har lite tunnare hår!

Finns det någon pålitlig webbutik med bra frisörgrejer eller måste man pallra in på en salong?
Lyko.se och bangerhead.se har jag hört är bra! Och så är det ju lite billigare o köpa på nätet än i salong. :)

Det verkar ju vara väldigt olika råd beroende på vilken frisör man frågar. Till mig sa de senast att jag kan använda inpackning istället för balsam tex och det tycker jag funkar finfint.
Jo, fast inpackning och balsam är ju inte samma sak. Inpackningen tränger djupt in i håret och balsam "sluter" hårstråt så att inpackningen stannar kvar.

Den här Bobbykillen då, vad anser du om hans produkter? För enligt honom så det ju "äkta" frisörschampoon osv.
Bobby är en jävla sellout. På riktigt alltså.
Om vi säger såhär, alla grejer som du hittar på Kicks, Åhléns, konsum etc är inte frisörgrejer. Även om dom är dyrare och flashigare. Om du inte kan hitta det på en salong så är det inga grejer en frisör skulle använda.


Kan du utveckla det där med inpackning och balsam. Skillnaden? Varför balsam efter inpackning?
som sagt, balsam får inpackningen att stanna kvar i hårstrået. dock behöver man ju inte köra balsam i hela hövvet utan bara ha det i längderna, annars kan det bli fett i botten.

Men om man tycker om head and shoulders då... mitt hår mår jätte bra med det, och blir jätte fet och får massa torr hårbotten om jag inte använder det schampot, vad ska man göra istället då??
Head and shoulders funkar antagligen så "bra" eftersom det är menthol i det som lugnar hårbotten. Å andra sidan förstör det håret på sikt. Finns massa andra bra produkter med menthol i!

:)

Och så vill jag tillägga ett par grejer;
Även om du inte köper frisörgrejer så se iallafall till att det du köper är vattenlösligt! Proffs (hårsprayen) är t.ex den sämsta skit du kan ha i håret eftersom det lägger sig som en hinna på hårstået och är fan nästintill omöjligt att tvätta bort.

Blek inte håret själva är ni snälla! Ok, ni har gjort det gööörlänge själva, och det har gått bra? Gött, men det är endast tur. Jag har sett såååå många tjejer som har blekt sönder håret så att det har gått av i flera sjok. Inte coolt.

Visstne ni förresten att håret blir dubbelt så tjockt när det är blött? Det sväller upp med 80%! Skumt va?




Kommentarer
Postat av: Kajsa

Tack för svaren, intressant! :) Och jag är helt med på det där med att man inte ska bleka själv. I learned the hard way, hehe. Över huvud taget så färgar eller tonar eller bleker jag aldrig håret själv längre oavsett, det är fan inte värt det. Inte när man har sån hårkvalité som jag i alla fall. (det vill säga, ingen kvalité alls!)

2010-10-02 @ 15:26:51
Postat av: elli

Tack!

2010-10-02 @ 15:50:51
URL: http://www.elli.nu
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Intressant :)



Jag har testat det där med att bleka sönder håret ett par gånger, jag har en jävla massa hår som har gått av, tur att jag har så tjockt hår att det inte syns så mycket :P

2010-10-02 @ 16:45:39
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/
Postat av: apan

kajsa: Nemas problemas! nej det är fan inte lätt med blekning! bra att du går till en frisör! kan ju bli dyrare om man exprimenterar hemma och ändå får gå till en frisör som måste fixa till det.



elli: varse!



anna: haha, ja, tur det! :P



2010-10-03 @ 11:47:10
URL: http://sugarmonkey.blogg.se/
Postat av: ochjagba

hööö!



vars jöbber du? för du jobbar som frisör va? va? va? va?

2010-10-11 @ 21:50:35
URL: http://ochjagba.se
Postat av: apan

jobbar i kristinehamn. :(

2010-10-12 @ 09:28:16
URL: http://sugarmonkey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0