Gravidlistan

Såg att massa bloggare gjort Gravidlistan och jag vill ju inte vara sämre.

när blev du mamma?
4:e november 2015. Samma dag som han var beräknad och på sin farmors födelsedag. 

Hur många barn har du?
En fantastisk unge!! 

Var graviditeterna planerade?
Japp. Jag har varit gravid 2 ggr och fött två barn, varav min förstfödda dog i magen i v.42. Väldigt tragiskt och sorgligt. 
För övrigt var det den här frågan jag fick flest gånger under graviditeterna. Väldigt märkligt att fråga folk om sånt? 
Första gången så fick vi till det på andra försöket och andra gången på typ fjärde försöket. Andra gången var det skitjobbigt. Men jag är glad att det tog lite längre tid innan det tog sig, trots att det var det enda jag ville i livet var att bli gravid, det var som att livet stod stilla en stund.




När berättade du om graviditeterna?
Första gången berättade jag nog för alla på en gång. Andra gången väntade jag väl till v 9-10 att berätta för släkten, men vännerna sa jag till på direkten. På bloggen väntade jag till v 13 båda gångerna. Var så himla glad över att vara gravid igen att det var skitsvårt att hålla sig, ville verkligen vara med i preggoklubben igen. 

Hur många barn vill du ha?
10 skrikande bebisar NUUUU! Närå,
Men kanske fyra. Fast jag tror inte min stackars kropp pallar mer än två om jag ska vara ärlig. Känner mig rätt förstörd och GAMMAL. 

Tätt ihop eller långt isär?
Hade ju egentligen velat ha tätt ihop. Men eh, har lovat migsjälv att vänta något år eller två.

Har du oroat dig mycket under graviditeterna?
Eh ja. Första gången var det jobbigt. Andra gången höll jag på att gå under. Fick gå på många läkarbesök och extra ul vilket hjälpte en del. Tog ju körkortet när det var som jobbigast (var i vecka 30 då) och det var otroligt skönt att tänka på något annat ett tag.

Hur var graviditeterna? 
Första gången ok. Rätt normal tror jag? Andra gången drog jag på mig varenda gravidåkomma du kan tänka dig plus fruktansvärd foglossning. 

Gillade du att vara gravid?
Både ja och nej. Älskade att känna sparkarna o allt buffande i magen, hatade nog allt annat. Var så jävla sur och trött hela tiden. Efter graviditeterna så har jag känt mig helt otroligt pigg!! Minns inte ens att livet var såhär?? Energi!!!!! 



Visste du vilket kön det skulle bli?
Ja, jag var jättenyfiken. Plus att jag ville ha ett namn. Men nästa gång tänker jag inte kolla, alternativt inte säga till någon alls,  var ett himla tjat om kön tyckte jag, som om det spelar någon roll lixom.

Apropå förlossningar, hur har dom varit?
Bra! Både förlossningarna gick rätt fort och smidigt. Fast dom var ju väldigt olika. Den här gången var det kul att föda, alltså det var lite peppig stämning plus att jag var superuppkopplad i massa maskiner. Hade en fantastisk barnmorska oxå! 

Hur var första bebistiden?
Dom första veckorna var helt fantastiska och otroligt jobbiga. Kände mig helt urlakad. Amningen var oxå jobbig. Kände mig så himla dålig och otillräcklig. Men hallå, hormonerna? Var inte alls beredd på att bli helt galen i huvudet. Vilken jävla omställning. Hade varit så fokuserad på graviditeten att jag nästan inte alls tänkt på hur det skulle bli efteråt. 

Hade du bestämt namnen sedan innan?
Ja! Jag gillade att kalla bebisen sitt namn i magen. Första fick heta Jonna efter lina+Jonas=Jonna. Det var ett starkt namn tyckte vi. Pojknamn är svårare, ville ha ett gulligt och snällt namn. Först var vi dock inne på "Vilde", men jag kunde inte tänka mig en vuxen människa heta det. 

Ett råd till blivande mödrar?
Ta bara råd ifrån några få som du litar på, lyssna inte på hemska förlossningshistorier, säg ifrån när folk kommenterar din kropp. Läs på lite om andning innan förlossningen. Försök att inte oroa dig hela tiden. Ät allt du är sugen på. Väg dig inte.











Kommentarer
Postat av: Malin

Jättebra råd!

2016-01-21 @ 08:39:31
URL: http://malinsvedjeholm.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0