nej ja svär fan aldrig.

Hänger återigen med på veckans bloggämne som är: Är det ok att använda könsord som tex fitta eller kuk som svordomar?
Fina flickor fiser inte. Däremot svär jag som ett borstskaft. Det har ni nog märkt. (Fiser faktiskt oxå lite).

Men, hör här, jag använder mig aldrig utav könsord! Hittar ni något i min blogg blir jag fan förvånad. Jag har funderat på det, och jag tror det har att göra med min uppväxt. Uppväxt i fint område där svära var likamed pinsam tystnad och "nejsådärsägermaninte!!".
Att svära tydde på oallmänbildning. Svär man är man dum i huvudet, korkad osv (SÄRSKILT KÖNSORD!!). Ingen svor, iallafall inte i min närhet. Och det där har väl suttit kvar lite.

Jag tycker inte det är okej att kalla folk för vadsomhelst. Tror aldrig att jag kallat någon F***A , K*K eller H**A. Kalla mig gärna pryd eller vadsomhelst, nej, där går min gräns. Även om folk är idioter så skall alla behandlas med respekt och väl valda ord. Jag är väl en pryd gammal tant då.


Svordomar jag använder istället:
- rövhövve (värmländskt hej!!)
- arselröv (mycket röv, det gillar vi)
- jävla dret.
- helvetesjävlaköttjävel! Mycket trevligt.

Kommentarer
Postat av: Anna Kaagaard Kristensen

Jag är också uppfostrad med att det är väldigt fult att svära, speciellt ord som fitta och kuk, mina föräldrar svär dock själva, de är bara läskigt omedvetna om det (jag hörde min pappa säga fitta en gång, det var chockartat kan jag lova). Jag kallar aldrig någon för fitta eller kuk, däremot så kan jag säga det om dem (alltså om folk som jag inte känner :P

2010-01-29 @ 16:28:09
URL: http://annakaagaardkristensen.blogg.se/
Postat av: apan

haha, jasså? föräldrar ska inte svära. mina gör det inte, förutom typ "jävlar och fan".

2010-01-30 @ 18:25:54
URL: http://sugarmonkey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0