Maten

En av dom grejer jag hatar mest i hela världen är folk som slänger mat.

Mat som går att äta är ännu värre. Folk ba "men mjölken gick ut igår då är det bäst att slänga". Sånt gör mig på riktigt pissförbannad.
Miljöskäl och ekonomiskt sett så är det svindumt. Jag tillhör kategorin lukta och smaka. Luktar inte mjölken skit så går det ibland att använda i en vecka efteråt. (Jodå!)

Jag har levt på låginkomst i hela mitt vuxna liv och ett par år levde jag på existensminimum (soc!).
Men jag klarade mig "hyfsat" och man blev en jävel på att laga mat på en spik. Slängde i princip ingenting och tog tillvara på allt. Ett år levde jag nästan enbart på pasta och ketchup men det är inget jag rekommenderar dock.

Men det var jävligt nyttigt, dels för att man såg värdet i pengar, plus att det där med maten lever kvar.
Lyckan när man hade pengar och kunde unna sig en jävla ost lixom! Då jävlar var det ostkalas i en vecka. WOHO!!
Ibland fick jag en matkasse av pappa och jävlar kassler! Då gjorde jag en skitstor gratäng och så käkade jag det i fem dagar.

Om man slänger mycket mat så är konservburkar ett bättre alternativ än färskvaror. Frys in överbliven mat på en gång och återanvänd, dricker man skitlite mjölk så köp en pytteliten och se hur snabbt den tar slut.
Köper du en skitstor ost, frys in halva. Det mesta går faktiskt att frysa.

Så länge man har basvarorna går det att laga göddig mat på allt. Jag lovar!

(Vattenglas!!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0