kött ä gött?

Förra året bestämde jag mig för att dra ner på mitt köttätande. När du drar ner på köttet märker du hur jävla mycket kött du har käkat. Fan, kött till frulle, lurre o middag. 
Sen träffade jag ju Jonas som då var vegan, och jag tyckte att det var lite larvigt. 
DET FINNS JU LIXOM FINA BONDGÅRDAR SOM TAR HAND OM DJUREN??? DU HAR KANSKE PROTEINBRIST? osv. Trodde inte på det. 
Och ja, det tog ett jävla tag för mig att förstå lixom, kollade lite dokumentärer och försökte ha öppet sinne istället. 
 
Så i år tänker jag (och har kommit en bit på vägen) att dra ner på mejeriprodukterna. Och ni ba "WHYYY??"
 
Här kommer lite bra fakta om hur bra det är att dra ner på kött + mejeriprodukterna.
 
1. Är du veggis så lever du längre.
2. Du blir mätt på ett bra sätt. Man blir inte lika äckel-mätt som man blir av kött.
3. Vegetarianer/veganer löper mycket mindre risk för att drabbas av hjärt/kärlsjukdomar och cancer
4. Har du sett en gris dia en ko? Nä. Det är alltså inte naturligt att dricka mjölk, och det finns inget annat djur än människan som tar mjölk från ett annat djur.
5. Du får i dig mer vitaminer. (om du inte bara käkar mackor)
6. Bättre för miljön! Och djuren.
 
HÄR finns oxå en sida som förklarar mer grejer på ett lätt sätt.
 
Klem!

Kommentarer
Postat av: hogie

Haru testat Slussen? Ligger ju asnära ditt jobb. Sjukt god mat.

Svar: Nej! Men vi har snackat om att gå dit jättelänge!
din apa i etern.

2013-02-14 @ 11:34:02
URL: http://hogieskill.blogg.se
Postat av: KKP

min mormor är inte vegg och hon är 90 år och har aldrig haft de där sjukdomarna du pratar om. Hur förklarar du det? :P

Svar: Alltså, det handlar ju inte om att du automatiskt får dom sjukdomarna om du äter kött eller mejeriprodukter, däremot löper du större risk att drabbas av dom. Du får gärna googla och kolla dokumentärer om du är mer nyfiken på fakta! Finns en jättebra dokumentär som heter "forks over knives". :)
din apa i etern.

2013-02-14 @ 20:57:09
URL: http://kirrekirrepirre.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0