Saker jag önskat att jag vetat:

Fick en kommentar av Sara som ska föda om två veckor (Grattis!! Svårt avundsjuuuuk!!) som eventuellt blev lite orolig över att hen kanske inte var helt förberedd inför bebislivet, angående föregående inlägg. 

Alltså jag var inte alls påläst om bebisar. Jag kan inte mycket om bebisar och jag var 100% inställd på att bara föda, resten fick komma efteråt. Helt naturligt tänk egentligen. Tror dock att dom flesta har mer koll än vad jag hade. Men ja, det finns ju saker som jag önskar att jag hade vetat, såklart.

- amningen. Alltså varför läste jag inte ens ett informationsblad?? Mina böbber läckte som tusan halva graviditeten så det var väl bara o amma på tänkte jag. Helt oförberedd på att bebisen inte kunde amma från start? Han var oxå tvungen att lära sig. Han tog fel grepp och släppte och grinade, släppte och grinade. Efter tre månader gav jag upp helt. Skitjobbigt psykiskt. Kände och känner mig fortfarande asskass. 

- andningen. Alltså små bebisar andas oregelbundet. Var jättenervig över detta. 

- projektet. Såg någon slags görmysig bild framför mig hur hela familjen låg i sängen o käkade vindruvor o bara myyyste hela första tiden. Så var det inte. Allt var ett extremt projekt. Att ta sig utanför dörren tog halva dagen. 

- sitta. Efter en förlossning ska man inte vara överaktiv. Då kan man tydligen få foglossning i 145 år efteråt. Men man ska inte sitta ner för mycket heller, för avslaget eh, klumpar sig och levrar sig och man får nästan föda ut klumpar om man sitter för mycket. Så äckligt!! 

- samsovning? Läste att det var farligt för bebisen att sova i samma säng som föräldrarna och vi försökte få vide att sova i sin spjälsäng. HAHAHA. För det gick ju inte alls?? Dom flesta bebisar vill vara nära o mysa. P.s det är inte farligt med samsovning. 

- hur får man bebis att sova på dagen?? Vet fortfarande inte, men jäklar vad kreativ man blir. Småbarnsföräldrar är riktiga magiker!

- gulliga små kläder!! Vide hade nästan aldrig kläder på sig som nykläckt. Vi hade tropisk hetta och filt, för stort projekt att klä på, plus att han var sååå skör kändes det som. 

Och med Vide kom även en svår ångest och oro som jag är övertygad om aldrig kommer försvinna. Jag tänker redan nu på att han kanske blir retad i skolan? Tänk om han börjar knarka?? Tänk om han råkar ramla skithårt på föris? Han kommer aldrig få bada i havet för han kan drunkna??! 
Men det bästa oxå, oändlig kärlek för en person som man inte visste att man saknade förrän han fanns där. 
Och det är tufft som fan ibland men det är totalt värt det och det blir bara bättre! Längtar ibland ihjäl mig efter att han ska ta natten så jag får va lite ifreeeed och när han väl somnat börjar jag längta tills det blir morgon så att vi får mysa igen. 

Fick storsmajlet imorse! <3



Kommentarer
Postat av: Emmy

Var så himla skönt o läsa detta just nu <3

2016-05-03 @ 12:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0