Tekniktjejer.

Jag håller på med en hemtenta igen. Denna gången skriver jag om jämställdhet inom organisationer. Det är väldigt intressant, men väldigt svårt! Hela arbetet går i princip ut på att man ska analysera ett företag, dess problemområden och komma med förbättringsförslag. Jag skriver om ett litet IT företag och har intervjuat två personer, den enda anställda tjejen och en av företagets grundare. 

En intressant grej är att många kvinnor som jobbar i mansdominerade yrken oftast ser sig själva som undantag och drar väldigt ofta med uttryck som "trivs bra med o vara enda tjejen, tjejer snackar skit och är avundsjuka medans killar är mer raka och ärliga." (Nästan exakt så svarande min intervjuperson oxå.)  Det är ett sätt att försöka anpassa sig till mansnormen och männens jargong. Det finns några sätt att anpassa sig - vara tyst eller försöka ha samma jargong. Fenomenet "tekniktjejer". 
Jaja ni kanske tycker det är skittråkigt att läsa om, men jag tycker det är superintressant, varför man säger såna saker lixom. Är sugen på att bli genusvetare. Ämnet ligger mig varmt om hjärtat. Snart får jag reda på vad jag kommer in på till våren! Jag hoppas på socialpsykologi, sociologi eller psykologi. Kommer jag inte in på något får jag väl jobba ett halvår. 

Vi har varit sjuka. I en månad tror jag, eller två? Vi går lixom om varandra hela tiden och så håller det på sådär, runt runt. Hur är det möjligt o bli förkyld två gånger på en månad???


Kommentarer
Postat av: Tekniktjej

Jag har precis börjat jobba på ett kontor där det bara jobbar två andra kvinnor, när jag började bara en till, och jag saknar tjejer.
Det är många äldre män och även om stämningen säkert är bättre än vad den kunde vara så är det helt klart gubbigt och sexistiskt då och då. Jag känner oftast behovet av att säga emot men det är sjukt töligt att det då känns som att jag bara blir en tjatig feminist i de andras ögon. Där saknar jag någon att byta av med.

Svar: förstår dig! blir ju jobbig stämning och så kan man bli utfryst om man säger emot hela tiden. alternativet är ju att försöka vara en i gänget, eller vara tyst typ. Tycker du ska prata med någon chef om hur stämningen är på jobbet och hur du känner. Jag har nästan bara jobbat med kvinnor och det har oftast varit schysst stämning, lite gnabbigt och skitsnack sådär, men aldrig sexistiskt.
din apa i etern.

2017-12-31 @ 13:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0